IWONA KURZ
Dr hab. Wykładowczyni w Instytucie Kultury Polskiej na Uniwersytecie Warszawskim. Jako historyczka i krytyczka filmu zajmuje się przede wszystkim filmem polskim oraz związkami filmu z historią i przemianami obyczajowymi. Jest autorką książki „Twarze w tłumie. Wizerunki bohaterów wyobraźni zbiorowej w kulturze polskiej 1955–1969” (2005, Nominacja do Nagrody Nike, Nagroda im. Bolesława Michałka) oraz redaktorką zbioru „Film i historia. Antologia” (2008). Współredaktorka kwartalnika „Widok. Teorie i praktyki kultury wizualnej” (pismowidok.org). Publikuje m.in. w „Kinie”, „Dialogu” i na portalu Dwutygodnik.com.
MOJA DZIESIĄTKA:
MUZYKANCI – Kazimierz Karabasz, 1960
POŻAR, POŻAR, COŚ NARESZCIE DZIEJE SIĘ – Marek Piwowski, 1967
ROBOTNICY 71 – Krzysztof Kieslowski, Tomasz Zygadło, 1971
NASZE ZNAJOME Z ŁODZI – Krystyna Gryczełowska, 1971
NIE PŁACZ – Grzegorz Królikiewicz (lub inny film tego reżysera), 1972
ELEMENTARZ – Wojciech Wiszniewski, 1976
HOKEJ – Bogdan Dziworski (lub Kilka opowieści o człowieku), 1976
ĆWICZENIE WARSZTATOWE – Marcel Łoziński, 1980 (choć tego rezysera sugerowałabym raczej Wizytę lub Próbę mikrofonu, nieco ciekawszą, a o tym samym, co Ćwiczenie)
DZIEŃ ZA DNIEM – Irena Kamieńska, 1988
USŁYSZCIE MÓJ KRZYK – Maciej Drygas, 1991
MOJA DZIESIĄTKA:
MUZYKANCI – Kazimierz Karabasz, 1960
POŻAR, POŻAR, COŚ NARESZCIE DZIEJE SIĘ – Marek Piwowski, 1967
ROBOTNICY 71 – Krzysztof Kieslowski, Tomasz Zygadło, 1971
NASZE ZNAJOME Z ŁODZI – Krystyna Gryczełowska, 1971
NIE PŁACZ – Grzegorz Królikiewicz (lub inny film tego reżysera), 1972
ELEMENTARZ – Wojciech Wiszniewski, 1976
HOKEJ – Bogdan Dziworski (lub Kilka opowieści o człowieku), 1976
ĆWICZENIE WARSZTATOWE – Marcel Łoziński, 1980 (choć tego rezysera sugerowałabym raczej Wizytę lub Próbę mikrofonu, nieco ciekawszą, a o tym samym, co Ćwiczenie)
DZIEŃ ZA DNIEM – Irena Kamieńska, 1988
USŁYSZCIE MÓJ KRZYK – Maciej Drygas, 1991